- 0525-796515
- info@dynoforce.nl
- Op afspraak geopend
Wat is chiptuning?
Elke autofabrikant calculeert bij het afleveren van een auto een veiligheidsmarge. Deze veiligheidsmarge heeft als doel dat de auto onder de meest extreme omstandigheden en bij slechte brandstoffen en motorolie blijft functioneren. In Europa zijn de omstandigheden ten aanzien van brandstof-, oliekwaliteit en onderhoudsinterval goed te noemen. Dit geeft motormanagement aanpassingen de mogelijkheid om iets van de veiligheidsmarge te benutten zonder schade aan de motor te richten.
Wat gebeurt er tijdens chiptuning?
Elke injectiemotor is voorzien van een ECU, de zogenaamde Electronic Control Unit. De ECU regelt onder andere de injectie, de lucht/brandstof verhoudingen en het ontstekingstijdstip. Dit allemaal als functie van parameters, zoals: toerental, temperatuur en dichtheid van de lucht, stand van het gaspedaal, accuspanning etc. Bij turbomotoren bepaalt de ECU ook de laaddruk. Al deze gegevens worden verzameld door één of meerdere (EPROM)-chips. Tijdens een chiptuning wordt de originele opgeslagen informatie in de chip(s) vervangen door geoptimaliseerde gegevens om het vermogen en het koppel te verhogen. Het resultaat is een aangenamer en vlotter motorkarakter. Dynoforce houdt tijdens het optimaliseren rekening met de geldende Europese emissie-eisen.
Bij motoren met een turbo of een andere laaddruk verhoging levert dit een winst op van 20 to 40%. Bij motoren zonder turbo levert optimalisatie van het motormanagement een vermogenswinst op van ongeveer 10%. Een ander aspect dat als een groot voordeel wordt gezien is dat de motor na een optimalisatie een stuk levendiger wordt en sneller op gaspedaal bewegingen reageert. Tevens kan dit ook een brandstofbesparing tot 15% opleveren.
Hoe gaat dit in z'n werk?
Hieronder vindt u in grote lijnen hoe het proces van een motormanagement-optimalisatie bij Dynoforce in zijn werk gaat.
Uitlezen van de software
Optimaliseren van de software
Inlezen software
Testrit
Uitlezen van de software
Voordat er begonnen kan worden aan de optimalisatie dient eerst de software uit het hart van de auto, het ECU, gehaald ofwel uitgelezen te worden. Het uitlezen van motormanagement software kan op de volgende verschillende manieren; OBD-chiptuning, BDM-chiptuning, Bootmode-chiptuning en de ‘ouderwetse’ Eprom-chiptuning.
Optimaliseren van de software
Van de uitgelezen software wordt altijd eerst een kopie gemaakt. Deze originele instellingen dienen voor Dynoforce als back-up, zodat deze voor welke reden dan ook altijd geraadpleegd kunnen worden. Na het maken van de backup kan er worden begonnen met het afstemmen van de software. Gedurende deze aanpassingen worden de software-parameters afkomstig uit de ECU, Electronic Control Unit, beter op elkaar afgestemd. Dankzij deze meer ideale afstemming wordt de auto pittiger, krachtiger, soupeler en in veel gevallen; zuiniger! Deze afstemming valt binnen de door autofabrikanten vastgestelde veiligheidsmarges. Hierdoor bent u bij Dynoforce altijd verzekerd van een veilige en duurzame chiptuning. De beste en meest veilig mogelijke prestaties worden dan ook behaald door software direct in hart van het motormanagement aan te passen.
Inlezen software
Nadat de afstemming van de software kan deze weer terug in de ECU geplaatst worden. Het ‘inlezen’ van de software gebeurt op dezelfde wijze als waarop de software is uitgelezen. De verschillende methoden om software uit een ECU te lezen vindt u onder punt 2. Nadat het inlezen van de aangepaste software beschikt de auto direct over de nieuwe waarden en betere prestaties.
Testrit
Nadat de software geladen is vindt er een uitgebreide testrit plaats, waarbij weer naar verschillende parameters wordt gekeken. Denk hierbij aan een stukje maximale motorbelasting ter controle van werking lambda sonde, mengsel onder vollast, turbodruk, gemeten luchtmassa. Deze tuningssessie duurt ongeveer 2 uur.